پیشنهاد ارزشیابی بی علاقگی دانش آموزان به درس ریاضی
پیشنهاد ارزشیابی بی علاقگی دانش آموزان به درس ریاضی
فرمت فایل : ورد و قابل ویرایش
شرح مختصرفایل
در اوایل سال تحصیلی ، همواره رفتار دانشآموزان در زنگ ریاضی، توجه مرا به خود جلب می کرد. بدان معنا که در این زنگ، شاهد چهره های درهم رفته و بی حوصله ی آنان بودم. بعضی از دانش آموزان در این زنگ با یکدیگر صحبت می کردند، برخی از آن ها بی مورد اجازه ی بیرون رفتن از کلاس را می گرفتند، چند تا ازدانش آموزان سرشان را روی میز خود گذاشته چرت می زدند.گاهی اوقات کتاب ریاضی شان را نمی آوردند و هنگام انجام تمرین ها، دائم در کلاس راه می رفتند. در واقع آن چه بیش از هر چیز مرا متعجّب میکرد، کم تحرکی و بی توجهی آنان نسبت به درس ریاضی بود، زیرا آنها در زنگهای دیگر فعال و پر تحرّک بودند و برای انجام دادن فعالیّتهای مربوط به درس های دیگر میل و رغبت زیادی از خود نشان داده و فعالیت های مورد نظر را به خوبی، کامل و تمیز انجام می دادند، اما درکلاس ریاضی علاوه بر این که غیر فعال بودند، تکالیف و فعالیتهای مربوطه را نیز کامل و مرتب انجام نمی دادند! همچنین، برای حل تمرین روی تخته ی کلاس،کسی داوطلب نمیشد، و زمانی که دانش آموزی را صدا میزدم تا تمرینی را حل کند، چندان رغبتی برای انجام تمرین از خود نشان نمی داد. در صورت نوشتن پاسخ نادرست هم، هیچ کس نظری نمی داد! فراگیران یاد شده نه تنها به تمرینهای انجام شده روی تخته ی کلاس توجهی نکرده بودند، بلکه به کتاب خود هم توجهی نداشتند تا پاسخهای ناصحیح را اصلاح کنند. این امر نشان دهنده ی آن بود که اصلاً دقت و توجه کافی را نداشتند. با توجه به تذکرات زیادی که به آن ها می دادم، باز هم شاهد پاسخ های نادرست و ناقص تمرین های ریاضی بودم. از این رو، وضعیت موجود واقعاً برایم رنج آور بود. مگر می شود فراگیران در درس ریاضی این قدر بی تحرک و غیر فعّال بوده و یا اینکه هیچ اعتراضی به جواب نادرست تمرینها نداشته باشند؟ از نتایج آزمون های مدادکاغذی نیز رضایت چندانی نداشتم، به جز تعداد اندکی، بقیه دانش آموزان، پاسخ سؤالات آزمون را ناقص یا نادرست می نوشتند.