مهارت های ارتباطی
0
8.8k
عنوان: مهارت های ارتباطی
فرمت فایل : word
تعداد صفحات: 27
بخشی از متن فایل:
در میان مجموعه مهارتهای زندگی، شاید بتوان گفت مهارتهای ارتباطی بیش از سایر مهارتها مورد توجه قرار گرفته و معمولاً در سازمانها و محیطهای کسب و کار هم، منابع قابل توجهی صرف آموزش دادن و یاد گرفتن مهارتهای ارتباطی و دانش ارتباطات میشود.
فرمت فایل : word
تعداد صفحات: 27
بخشی از متن فایل:
در میان مجموعه مهارتهای زندگی، شاید بتوان گفت مهارتهای ارتباطی بیش از سایر مهارتها مورد توجه قرار گرفته و معمولاً در سازمانها و محیطهای کسب و کار هم، منابع قابل توجهی صرف آموزش دادن و یاد گرفتن مهارتهای ارتباطی و دانش ارتباطات میشود.
به نظر میرسد که حوزههای زیرمجموعهی مهارتهای ارتباطی، متناسب با اثربخشی و اهمیت خود، مورد توجه قرار نگرفتهاند. در بسیاری از زیرمجموعههای حوزه مهارتهای ارتباطی، کارآمد بودن مطالب و موضوعات، قربانی جذابیت موضوعات کم اهمیتتر شده است.
در اصول و فنون مذاکره، منطقی است که همزمان به مواضع و گفتههای صریح طرف مقابل و نیز به منافع پنهان و احساسات ناگفتهی او توجه کنیم.
اما بحثهایی مانند تحلیل علائم چهره و زبان بدن به خاطر جذاب بودن، سهم بسیار بیشتری از توجه را به خود جلب کردهاند. در حدی که مذاکره کردن گاهی اوقات در حد رفتار یک کارآگاه یا بازجو و تلاش دائمی برای کشف انگیزههای پنهان کاهش یافته است. کم نیستند آموزشهای مذاکره که در آنها، درک و تحلیل مواضع و گفتههای صریح افراد، در حاشیهی آموزش و در سایهی پیامهای پنهان و رفتارهای غیرکلامی قرار میگیرد.
همچنین تسلط کلامی به معنای شناخت کلمات و بهکارگیری درست آنها و مهارت در شفافترین و شیواترین بیان حرفها از کلیدیترین زیرمجموعههای مهارت ارتباطی است. اما بازیهای کلامی و ترفندهای کلامی و ایجاد ابهام و ایهام در گفتهها، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است.
مهارت گفتگو هم – شاید به علت جذابیت کمتر – چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. اما در مقابل مهارت متقاعدسازی که مهم است اما در اولویت پایینترین قرار دارد – از استقبال بسیار بیشتری بهرهمند میشود. در آموزش مهارتهای ارتباطی، منطقی است که مهارت های ارتباطی اثربخشتر (حتی اگر جذابیت کمتر دارند) در مقایسه با مهارتهای جذابتر در اولویت قرار گیرند.
اگر بگوییم مهارتهای ارتباطی با ترکیبی از مهارتهای ارسال پیام و مهارتهای دریافت پیام شکل میگیرند و ساخته میشوند، ما مهارت ارائه را به عنوان مجموعه مهارتهایی در نظر میگیریم که سهم ارسال پیام در آنها به صورت محسوسی بیشتر از دریافت پیام است.
مهارتهایی مانند مهارت شنیدن و به طور خاص مهارت گفتگو (به هر شکل و با استفاده از هر ابزار) از جمله بحثهای کلیدی دیگری هستند که خارج از حوزهی مهارت ارائه قرار دارند و در درس مهارت ارتباطی مورد توجه قرار میگیرند.
در مقایسه با بسیاری از مهارتهای دیگر، در مهارت ارتباطی نمیتوان به سادگی یک زنجیرهی مشخص برای یادگیری پیشنهاد کرد و یا به صورت جدی و رسمی، از پیشنیاز بودن برخی مهارتها برای یادگیری سایر مهارتها حرف زد.
به عبارتی، هر کس ممکن است بسته به علاقه و نیاز و سلیقهی خود، مسیر متفاوتی را انتخاب کند.
در اصول و فنون مذاکره، منطقی است که همزمان به مواضع و گفتههای صریح طرف مقابل و نیز به منافع پنهان و احساسات ناگفتهی او توجه کنیم.
اما بحثهایی مانند تحلیل علائم چهره و زبان بدن به خاطر جذاب بودن، سهم بسیار بیشتری از توجه را به خود جلب کردهاند. در حدی که مذاکره کردن گاهی اوقات در حد رفتار یک کارآگاه یا بازجو و تلاش دائمی برای کشف انگیزههای پنهان کاهش یافته است. کم نیستند آموزشهای مذاکره که در آنها، درک و تحلیل مواضع و گفتههای صریح افراد، در حاشیهی آموزش و در سایهی پیامهای پنهان و رفتارهای غیرکلامی قرار میگیرد.
همچنین تسلط کلامی به معنای شناخت کلمات و بهکارگیری درست آنها و مهارت در شفافترین و شیواترین بیان حرفها از کلیدیترین زیرمجموعههای مهارت ارتباطی است. اما بازیهای کلامی و ترفندهای کلامی و ایجاد ابهام و ایهام در گفتهها، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است.
مهارت گفتگو هم – شاید به علت جذابیت کمتر – چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. اما در مقابل مهارت متقاعدسازی که مهم است اما در اولویت پایینترین قرار دارد – از استقبال بسیار بیشتری بهرهمند میشود. در آموزش مهارتهای ارتباطی، منطقی است که مهارت های ارتباطی اثربخشتر (حتی اگر جذابیت کمتر دارند) در مقایسه با مهارتهای جذابتر در اولویت قرار گیرند.
اگر بگوییم مهارتهای ارتباطی با ترکیبی از مهارتهای ارسال پیام و مهارتهای دریافت پیام شکل میگیرند و ساخته میشوند، ما مهارت ارائه را به عنوان مجموعه مهارتهایی در نظر میگیریم که سهم ارسال پیام در آنها به صورت محسوسی بیشتر از دریافت پیام است.
مهارتهایی مانند مهارت شنیدن و به طور خاص مهارت گفتگو (به هر شکل و با استفاده از هر ابزار) از جمله بحثهای کلیدی دیگری هستند که خارج از حوزهی مهارت ارائه قرار دارند و در درس مهارت ارتباطی مورد توجه قرار میگیرند.
در مقایسه با بسیاری از مهارتهای دیگر، در مهارت ارتباطی نمیتوان به سادگی یک زنجیرهی مشخص برای یادگیری پیشنهاد کرد و یا به صورت جدی و رسمی، از پیشنیاز بودن برخی مهارتها برای یادگیری سایر مهارتها حرف زد.
به عبارتی، هر کس ممکن است بسته به علاقه و نیاز و سلیقهی خود، مسیر متفاوتی را انتخاب کند.